A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka a programcsomag felhasználói körében
A gyerekek számára
Mottó:
„…mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled
telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.”
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
A kompetencia alapú programcsomag reményeink szerint a gyerekek számára
- önfeledt, boldog gyermekkort jelent, amelyben
- kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak,
- kedvük, igényeik szerint mozoghatnak térben és időben, zenében és festésben,
- átélhetik a mesék, versek szárnyaló világát,
- átérezhetik a hagyományok üzenetét,
- bábozhatnak, dramatizálhatnak,
- nap mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségről, az őket körülvevő világról, a környezetről, a természet csodáiról, a számok, a mennyiségek birodalmáról,
- játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől,
- a kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják,
- a megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges,
- figyelembe veszik a gyermekek törvényeit is.
A szülők számára
Mottó:
„A gyermekeknek egészséges környezetre van szükségük,
és a közösségben nem lehetnek egészségesek szülői
támogatás nélkül.”
(Trish Magee)
A kompetencia alapú programcsomag használata során a szülők biztosítékot kapnak arra vonatkozóan, hogy
- a program középpontjában a gyerekük áll;
- a boldog gyermekkort kívánjuk biztosítani a gyereke(i)k számára; a program alkalmazása eredményeként a gyermekük az iskolára alkalmas lesz (következő oktatási folyamat); gyermekük komplex képességei fejleszthetők;
- figyelembe veszik a gyermeke(i) egyéni és életkori sajátosságait; értékelik gyermeke(i) azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek; gyermekével megtanítják értékelni a másik gyerek másságát is;
- gyermeke(i) számára olyan tudástartalmakat adnak át, amelyek megalapozzák az iskolai tanuláshoz szükséges kultúrtechnikákat;
- gyermekének olyan értékeket (hagyományőrzés, hagyományápolás, a magyar anyanyelv, népdal, mese- és mondavilág, tisztelet, szeretet, megbecsülés, elfogadás, a közösségben való együttélés) közvetít, amelyek örök érvényűek; a hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van;
- gyermekük nevelő, fejlesztő intézménybe jár;
- a szabad játék a nevelés fő eszköze; plusz szolgáltatásokkal (idegen nyelv, számítógépes ismeretek) nem terheli meg a gyermeke(i)t;
- számukra nem jelent többletköltséget; a gyermekével való közös gyűjtőmunkát a közös élményfeldolgozás követi; az óvodával való együttműködésük szorosabbá válhat, fejlődhet; gyermekének több saját élményben, tapasztalatszerzésben lesz része;
- a program figyelembe veszi az észrevételeiket is.
Az óvodapedagógusok számára
Mottó:
„A pedagógus király lehet a gyerek birodalmában, ha nemcsak törvényeket
talál ki, hanem figyelembe veszi a gyermek törvényeit is.”
(Ancsel Éva)
Lehetőséget ad
– az óvoda–iskola átmenet, az inkluzív pedagógia, a játék, az érzelem és az erkölcs új tartalmú megközelítésére;
– az iskolára való felkészítés, az iskolaérettség újraértelmezésére;
– az óvoda óvó-védő, nevelő, személyiségfejlesztő funkciójának új tartalommal való megtöltésére;
– a céltudatosabb, tervezettebb, hatékonyabb gondozó-, nevelő-, oktatómunka megélésére;
– a nevelési színterek (család, óvoda, iskola) folytonos nevelő hatásának érvényesítésére;
– saját kompetens személyiséggé válási folyamatának megsegítéséhez;
– a saját kompetenciájának fejlesztésére (ismeret, tudás, attitűd);
– olyan pedagógiai, pszichológiai ismeretek megszerzésére, amelyek meglévő ismereteit bővíthetik;
– olyan tudástartalmak elsajátítására, amelyek elméleti megalapozottságot adnak a program szellemiségének átvétele, a program bevezetése, tesztelése, alkalmazása terén;
– olyan beállítódás generálására, amely az óvodapedagógia kidolgozatlan területeit hordozza magában;
– olyan beállítódás generálására, amely befogadóvá teszi az óvodapedagógia új, innovatív pedagógiai jelenségei, történései iránt;
– olyan beállítódás generálására, amely a fejlesztés szükségessége iránti igényét ébren tartja;
– olyan beállítódás generálására, amely a prevenció hatékonyságát hirdeti a korrekcióval szemben;
– a gyerekek differenciálisi szintek (I–II–III.), képességfajták (értelmi, szociális, testi, kommunikációs: verbális, nonverbális) szerinti fejlesztésére;
– a holisztikus látásmód kialakítására, mind a gyermek egész személyiségének fejlesztése, mind a saját látásmódjának fejlesztése terén;
– a pedagógusokkal szemben támasztott, megváltozott követelmények és szerepek teljesítéséhez, betöltéséhez;
– a saját kulturális identitása megtartására;
– a szakmai elismerésre;
– az ön- és továbbképzésre;
– a pedagógiai, a módszertani szabadság megélésére;
– a pedagógiai innovációban való részvételre;
– a programcsomag fejlesztésében való részvételre a program tesztelése, véleményezése, értékelése kapcsán;
– a programcsomag alkalmazása során megélt pedagógiai jellegű tapasztalatok kicserélésére a programcsomagot kipróbáló, tesztelő, alkalmazó intézményekkel;
– a programcsomagban rejlő élmények szerzésére és megélésére;
– a kiégés szindrómájának elkerülésére.
A fenntartó számára
Mottó:
„A gyermek a miénk is, az enyém, a tied, mindannyiunké.”
(Hermann Alice)
A fenntartó bizonyságot nyerhet afelől, hogy
– az általa fenntartott intézmény szakmai elismerésben részesült azáltal, hogy a pályázat nyertes intézményei közé tartozik,
– biztosított az óvoda pedagógusainak a szakmai ingyenes továbbképzése,
– az általa elfogadott és támogatott óvodai helyi nevelési program a kompetencia alapú óvodai programcsomaggal kiegészülhet és átalakulhat,
– a fenntartása alatt működő óvoda alap- és speciális feladatait a továbbiakban is teljesíteni tudja,
– a programcsomag alkalmazása a meglévő anyagi keret mellett megvalósítható,
– az óvoda alapító okiratának belső tartalma megmarad,
– az óvodát továbbra is a gyermekközpontúság, a gyermeki személyiség értékként kezelése jellemzi,
– vélhetően emelkedni fog a programcsomagot alkalmazó óvodákba beiratkozni kívánó óvodáskorú gyermekek száma. |